Kaksi alusta, kasa ohjuksia ja tähti keskellä. Tietokonepelien tulevaisuus alkaa tästä.
Aloitan aikamatkan tietokone/videopelien menneisyyteen tutustumalla peliin, josta kaikki alkoi. Kun kysytään mikä oli ensimmäinen videopeli, moni vastaa, että sehän on tietysti Pong. Sitä se ei kuitenkaan ole. Oikea vastaus ei ole myöskään Spacewar. Ensimmäisen graafisen tietokonepelin kehitti Alexander Douglas, joka laati EDSAC-tietokoneelle ristinollapelin vuonna 1952. Toiset ovat taas sitä mieltä, että vanhimmaksi videopeliksi lasketaan William Higinbothamin vuonna 1958 luotu tennispeli, Tennis for Two. Se pyöri analogisella tietokoneella ja näyttönä toimi oskilloskoopin ruutu. Vuonna 1962 MIT:n opiskelijat Steve Russell, Wayne Wiitanen ja J. Martin Graezt esittelivät DEC PDP-1-tietokoneelle kehitetyn Spacewar-pelin. Se oli ensimmäinen reaaliaikaista videografiikkaa käyttävä peli. Spacewar liitettiin uusien PDP-1-koneiden kylkiäiseksi ja se levisi nopeasti ympäri Yhdysvaltoja.
Spacewar! on toiminut monien pelien esikuvana. Sen pelimalliin perustuen kehitettiin ensimmäiset kolikkopelit. Lisäksi Spacewarin innoittamina julkaistiin myöhemmin Asteroids ja 1990-luvulla videopelien parhaimmistoon kuuluvat Star Control ja Super Stardust -pelit.
Spacewar! (1962)
Saatavilla: DEC PDP-1
Tech Model Railroad Club
Versio: MESS
Moninpeli: 2 pelaajaa
Muuta: Ei yksinpeliä
Ikäraja: Ei tiedossa
Pelityyppi: Ampuma
Sodanjulistus
Spacewar on kahden pelaajan pelattava kaksiulotteinen avaruustaistelupeli. Yksinpeliä pelissä ei ole. Pelaajat kontrolloivat omia avaruusaluksiaan, joita on mahdollista pyörittää myötä- ja vastapäivään ja ohjata kaasua painamalla eteenpäin. Alukset noudattavat liikkeen jatkuvuuden lakia, joten esimerkiksi jarruttaakseen on käännyttävä ympäri ja kaasutettava näin vastakkaiseen suuntaan. Kummallakin aluksella on rajoitettu määrä ammuksia ja bensaa sekä mahdollisuus hyperavaruushyppyyn. Tämän ominaisuuden käyttö on kuitenkin riskialtis ratkaisu, koska alus ilmestyy takaisin satunnaiseen paikkaan. Ruudun keskellä sijaitsevan tähden painovoima vetää puoleensa sekä aluksia että ammuksia ja muodostaa siten lisähaasteen pelaajille. Osuma tähteen tuhoaa aluksen. Pelialueella ei ole fyysisiä rajoja. Jos aluksella lentää esim. pelialueen alareunasta ulos, alus ilmestyy yläreunasta takaisin alueelle.
MESS-ohjelma emuloi vanhoja tietokoneita ja mahdollistaa näiden pelien pelaamisen. MESS-näyttö pitää sisällään alkuperäisen PDP-1-tietokoneen vilkkuvalot ja kytkimet. Niiden asentoja vaihtamalla on mahdollista muuttaa pelin asetuksia mm. poistaa kentän keskellä oleva tähti, muuttaa tähden painovoimaa tai valita tuhoaako tähti aluksen vai siirtyykö alus osumasta satunnaiseen paikkaan pelialueella. Ääniä pelissä ei ole, joten pelaajien seurana on vain avaruuden hiljaisuus.
Pelin alkuasetelmat: 2 alusta ja tähti keskellä. |
Nykypäivänä tiennäyttäjäpeli ei tarjoa pelaajille muuta kuin matkan menneisyyteen. Pelin vauhti on lähes olematon. Yritä siinä sitten väistää vastustajan ammuksia, kun alukset liikkuvat kuin kaksi etanaa. Voitoista peli ei pidä kirjaa, joten tukkimiehenkirjanpitoa varten kannattaa varata kynä ja paperia.
Pisteet: 1/5
Arvostelija: RetroUljas
Galaxy Game (1971)
Arvosteltu: PC + MAME (AMD Athlon 64 3GHz, 4 Gt RAM, Geforce GTX650Ti, Windows XP)
Saatavilla: Arcade
Computer Recreations, Inc.
Versio: MAME
Moninpeli: 2 pelaajaa (alkuperäisen kolikkopelin päivitetyssä versiossa 4 pelaajaa)
Muuta: Yhden pelaajan harjoittelumoodi. Ei varsinaista yksinpeliä.
Ikäraja: Ei tiedossa
Pelityyppi: Ampuma
Kolikot taskun pohjalla
Galaxy Game on maailman ensimmäinen arcade-kolikkopeli. Se asennettiin vuonna 1971 Stanfordin yliopiston kampuskahvilaan. Kolikkopeliä pyöritti DEC PDP-11/20 tietokone, johon oli liitetty vektorinäyttö. Ääntä pelistä ei ulos saatu vieläkään. Itse peli oli lähes yksi yhteen konversio aikaisemmin ilmestyneestä Spacewar! -pelistä. Alun perin pelin piti säilyttää Spacewar nimensä, mutta suunnittelijat pelkäsivät, että termi "sota" voisi aiheuttaa negatiivisia reaktioita ihmisissä, joten he päättivät nimetä pelin uusiksi. Vaikka Galaxy Game oli erittäin suosittu kampuksella, sitä ei koskaan laitettu massatuotantoon. Suurin syy tähän oli sen kalliit sisuskalut. Pelistä ehdittiin valmistamaan myös toinenkin versio, jossa kaksi kolikkopelikabinettia pystyi yhdistämään keskenään ja peliä pystyi pelaamaan 4 pelaajaa samaan aikaan.
Fallosmaiset alukset lähestyvät toisiaan |
Galaxy Gamea on mahdollista pelata MAME-ohjelmalla. Se simuloi vanhoja kolikkopelejä. Peli on toiminnoiltaan suora kopio Spacewarista sillä erolla, että peliin on lisätty yhden pelaajan harjoittelumoodi. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että toinen alus lipuu rauhallista vauhtia ruudun yläreunasta alareunaan niin kauan, kunnes pelaaja saa ammuttua aluksen. Tuttuun tapaan alueen keskellä on tähti, joka kiskoo aluksia puoleensa. Pelin asetuksista tähden ja painovoiman voi poistaa. Vaikka kytkimestä pelinopeuden voi muuttaa nopealle, ei tästä ole suurta hyötyä. Peli on samanlaista tervassa lentelyä kuin Spacewar. Ei tästä pelaamisen nautintoa saa.
Tein Galaxy Gamesta alunperin kaksinpelivideon, mutta jostain syystä editointiohjelma ei suostunut käsittelemään videota. Tallensin uuden videon, tällä kertaa pelin harjoittelumoodista. Tämän sain auki ja muokattua.
Pisteet: 1/5
Arvostelija: RetroUljas
Computer Space Simulator (1971, 1996)
Arvosteltu: PC (AMD Athlon 64 3GHz, 4 Gt RAM, Geforce GTX650Ti, Windows XP)
Saatavilla: Arcade, PC
Nutting Associates/Mike O'Malley
Versio: Freeware
Moninpeli: 2 pelaajaa
Ikäraja: Ei tiedossa
Pelityyppi: Ampuma
Ufot tulevat!
Computer Space on Nolan Bushnellin ja Ted Dabneyn suunnittelema kolikkopeli, joka julkaistiin marraskuussa 1971. Se hävisi ensimmäisen kolikkopelin tittelin Galaxy Gamelle kahdella kuukaudella. Siitä tuli kuitenkin maailman ensimmäinen sarjatuotettu ja kaupallinen videopeli. Bushnell ja Dabney perustivat myöhemmin kuuluisan Atari Inc.:n, joka tuli tunnetuksi lukuisista kolikkopeleistään.
Computer Spacen esikuvana toimi Spacewar, mutta pelinä se oli erilainen. Ensimmäistä kertaa pelaaja kohtasi tietokoneen ohjaamat vastustajat, 2 takaisin ampuvaa ufoa. Aina kun jompi kumpi ampuu toisensa, siitä saa pisteen. Yksi peli kestää 90 sekuntia ja peli pitää kirjaa pelaajan ja ufojen tapoista. Jos pelaajalla oli enemmän tappoja ajan loppuessa alkuperäisessä kolikkopelissä, peliä sai pelata toiset 90 sekuntia hyperavaruusmoodissa. Tämä moodi puuttuu tästä simulaatiosta. Computer Space tehtiin alun perin yksinpeliksi. Spacewarin tapainen pelaajien välinen kaksintaistelu siihen lisättiin vasta jälkikäteen.
Tällä kertaa minusta ei ollut vastusta ufoille. |
Pelialue on jälleen avaruus ilman reunoja ja kontrollit noudattavat samaa jatkuvuuden laki periaatetta. Kentän keskellä oleva tähti loistaa poissaolollaan. Tällä kertaa peliin on myös saatu ääniefektejä. Vaikka äänet ovat korvia riipiviä koneellisia surinoita, tunnelma on aivan erilainen, kun edes jotain kuuluu. Computer Spacen pelikaappi on päässyt taustarekvisiitaksi muutamiin elokuviin. Esimerkiksi Maailma vuonna 2022 (Soylent Green, 1973), Tappajahai (Jaws, 1975) sekä X-Filesin episodissa D.P.O (1995) on mahdollista bongata kyseinen peli.
Mike O'Malley on ohjelmoinut Computer Space Simulatorin, joka vastaa suurilta osin alkuperäistä kolikkopeliä. Simulaattorin lähes kaikkia ominaisuuksia on mahdollista muokata. Pelaaja voi muuttaa halutessaan esim. aluksen kääntyvyyttä, ammusten nopeutta ja ufojen määrää. Pelistä löytyy niin yksin kuin kaksinpelikin. O'Malley on myös lisännyt peliin co-op moodin, jossa kaksi pelaajaa voivat yhdessä lähteä ufojahtiin. Tätä moodia ei alkuperäisessä pelissä ollut. Vaikeustaso on kohdillaan. Lentävät lautaset ovat varsin pirullisia vastustajia. Simulaattoria kokeilee ihan mielellään 90 sekunnin pikapeleinä.
High Scores: Tapot: (minä) 10-6 (ufot) Aika: 90s
Pisteet: 2/5
Arvostelija: RetroUljas
Spacewar (1985)
Arvosteltu: PC + DOSBox (AMD Athlon 64 3GHz, 4 Gt RAM, Geforce GTX650Ti, Windows XP)
Saatavilla: PC
Bill Seiler
Versio: 1.71 (Shareware/Freeware)
Moninpeli: 2 pelaajaa
Ikäraja: Ei tiedossa
Pelityyppi: Ampuma
Taistelu erään planeetan varjossa
Avaruussodan ensiesiintymistä PC-koneille piti odottaa vuoteen 1985 asti. Silloin ilmestyi Bill Seilerin tekemä Spacewar-klooni DOS-käyttöjärjestelmälle. Peli toistaa tuttua kaavaa. Kaksi alusta taistelee toisiaan vastaan, kunnes toisen aluksen suojat ja energiat ovat kuluneet loppuun. Aluksilla on käytössä kahdenlaiset aseet. Vastustajaan yritetään osua fotonitorpedoilla ja vaiheisilla taas yritetään tuhota juuri nämä kohti tulevat torpedot. Uusia ominaisuuksia ovat aluksen kyky muuttua hetkeksi näkymättömäksi sekä mahdollisuus siirtää aluksen omaa energiaa suojiin. Pelin asetuksia muuttamalla pelaaja voi lisätä taistelukentälle planeetan, jota kiertää animoitu kuu. Samoin planeetan vetovoiman voi kytkeä päälle. Vetovoima vaikuttaa myös alusten ohjuksiin. Tätä taitava pelaaja voi käyttää hyödykseen.
Pelin äänimaailma koostuu PC-Speaker tasoisista ampumaäänistä. Kun suojat ovat lopussa, peli ilmoittaa tästä jatkuvasti soivalla varoitusäänellä. Spacewaria voi pelata joko yksin tai kaksinpelinä. Yksinpelissä pelaaja valitsee taisteleeko hän hyökkäävämpää vai puolustavampaa robottialusta vastaan. Tekoäly ei ole mikään älyn jättiläinen, varsinkaan silloin kun planeetta on mukana areenalla. Suurimman osan ajasta tietokone tuntuu törmäilevän suoraan planeetan kylkeen.
Taistelu alkakoon! |
Kaksinpeli on pelaaja vs. pelaaja räiskintää. Se on sanottava, että toisen aluksen muoto oli jotenkin todella hämäävä (kuvassa ylempänä oleva alus). En koskaan tiennyt, kumpi pää aluksesta oli sen keula. Jos varhaisissa Spacewareissa ongelmana olivat laiskasti liikkuvat alukset, tässä versiossa vauhtia tuntuu olevan jo liiaksi asti. Tämä voi johtua siitä, että pelin ilmestymisajankohtana peliä pelattiin 286:lla. Nykyajan tykkikoneet ovat liian tehokkaita pelille. Vaikka yritin DOSBoxin asetuksista säätää koneeni tehoja pienemmälle, ei tällä juurikaan ollut vaikutusta pelin nopeuteen. Pelissä olisi potentiaalia, mutta liian suuri nopeus pilaa pelinautinnon. Voi tietysti olla, että reaktionopeuteni ei vaan riittänyt. Spacewar pitää kirjaa alusten voitoista, mutta jostain syystä tilastoja ei voi nollata muuten kuin käynnistämällä peli uudestaan.
Pisteet: 1/5
Arvostelija: RetroUljas
Space War! (1990)
Arvosteltu: PC (AMD Athlon 64 3GHz, 4 Gt RAM, Geforce GTX650Ti, Windows XP)
Saatavilla: PC
Hans Spiller/Bogus Software
Versio: 0.12
Moninpeli: 2 pelaajaa
Ikäraja: Ei tiedossa
Pelityyppi: Ampuma
Ikkuna avaruuteen
Windows-maailmaan Spacewar siirtyi vuonna 1990. Space War oli ohjelmoitu sen aikaiselle Windows 3.1 -käyttöjärjestelmälle. Pelissä on itse asiassa 3 peliä samassa. Sitä pystyy pelaamaan Asteroids-kloonina yksin tai kaksin. Kun pelin valikosta kytkee avaruuskivet pois päältä, peli muuttuu kaksinpelattavaksi Spacewariksi.
Asteroids on Atarin 1970 luvun lopussa julkaisema suosittu kolikkopeli. Pelissä ammutaan asteroideja, jotka osuman saatuaan jakautuvat kahteen pienempään osaan. Näitä pikkukiviä ammutaan, kunnes ne eivät enää jakaudu vaan katoavat avaruuspölyksi. Välillä ruutuun lentää pienempi ja isompi ufo, jotka yrittävät ampua pelaajaa. Aluksella on myös suojakilpi, jonka pelaaja voi nostaa hetkeksi esiin, jos asteroidi on törmäämässä alukseen. Nämä kaikki ominaisuudet löytyvät Asteroids-moodista. Peliä voi pelata kolmella eri vaikeustasolla. Avaruussota moodi on tuttua Spacewaria. Tähteä tai planeettaa ruudun keskellä ei tässä pelissä ole. Toisen pelaajan ohjusten lisäksi, pelaajien pitää varoa myös aika ajoin ruutuun ilmestyviä ufoja.
Aiemmat pelaamani versiot olivat mustavalkografiikalla toteutettuja. Nyt ruudulla näkyy jopa värejä. Valitettavasti äänet eivät pelissä toimineet. Luultavasti äänikorttini ei täytä vanhojen Windowsien äänikriteereitä tai sitten kyse on vain XP:n ja Win 3.1 eroavaisuuksista. Tuskinpa äänet olisivat peliä paremmaksi tehneet.
Tämä Space War! oli puuduttava ja täysin yllätyksetön pelikokemus. Pelasin peliä Asteroids-moodissa vaikeimmalla vaikeustasolla lähes 20 minuuttia. Kun olin ampunut kaikki ruudulla olevat kivet, uudet ilmestyivät tilalle. Tätä samaa olisi ollut luvassa luultavasti maailman tappiin asti. Mikään pelissä ei alkuasetelmista muuttunut, vain pisteet kasvoivat.
High Scores: 3895 Skills: Expert
Pisteet: 1/5
Arvostelija: RetroUljas
Space Wars (1998)
Arvosteltu: PC (AMD Athlon 64 3GHz, 4 Gt RAM, Geforce GTX650Ti, Windows XP)
Saatavilla: Arcade, PC
Peter Hirschberg/Josh Cogliati/The Plastic Factory
Versio: 1.01 (Freeware)
Moninpeli: 2 pelaajaa
Muuta: Ei yksinpeliä
Ikäraja: Ei tiedossa
Pelityyppi: Ampuma
Enterprise taisteluvalmiudessa
Space Wars on Windows 95:lle ohjelmoitu kopio 1970-luvun lopussa ilmestyneestä Cinematronicsin kolikkopelistä. Vektorigrafiikalla tehdyt alukset tappelevat kunniasta auringon yllä ja ympärillä. Välillä sekaan voi lentää pala avaruusromua, jota kannattaa väistää. Pelissä on vain kaksinpelimoodi.
Hyvänä puolena peliareenan ja alusten ominaisuuksia on mahdollista muokata monipuolisesti. Esimerkiksi avaruuden reunat voidaan säätää kiinteiksi, jolloin alus kimpoaa niistä, kun normaalisti alus ilmestyisi vastakkaisesta reunasta takaisin alueelle. Uutena ominaisuutena kertalaaki ei välttämättä tapa pelaajaa saman tien. Mahdollinen sivuosuma voi irrottaa aluksesta palasen ja heikentää sen kääntyvyyttä, mutta taistelu jatkuu edelleen.
Valitettavasti tämän version kehitys on loppunut kesken. Päivitetyssä versiossa peliin olisi lisätty äänet sekä käyttäjien itse muutettavissa oleva näppäinkartta. Peli ei jättänyt tunnetta palata sen pariin uudestaan.
Pisteet: 1/5
Arvostelija: RetroUljas
Atari - The 80 Classic Games - Space War (1978, 2003)
Arvosteltu: PC (AMD Athlon 64 3GHz, 4 Gt RAM, Geforce GTX650Ti, Windows XP)
Saatavilla: PS2, PC, Xbox
Digital Eclipse Software/Atari Interactive
Versio: Myynti
Moninpeli: 2 pelaajaa
Ikäraja: 3
Pelityyppi: Ampuma/Toiminta/Pelikokoelma/Emulaattori
Sotaklassikko
Atari julkaisi vuonna 1977 Atari Video Computer System (VCS) -pelikonsolin, joka tunnetaan paremmin nimellä Atari 2600. Siitä tuli ensimmäinen menestyksekäs mikroprosessoripohjainen konsoli. Atari 2600:n tekniikka koostui 1,19 MHz:n MOS 6507 -suorittimesta, 128 tavun keskusmuistista ja TIA-grafiikkapiiristä, joka tarjosi grafiikalle aikaansa nähden hämmästyttävän 128 värin paletin (4 väriä per vaakarivi). Space War julkaistiin 1978 Atari 2600 pelikonsolille.
Atari - The 80 Classic Games -kokoelma pitää sisällään Atarin vanhoja kolikkopelejä ja Atari 2600 pelikonsolille julkaistuja pelejä suoraan 70- ja 80-luvuilta. Siitä löytyy myös Space War. Peli on aikaisemminkin julkaistu PC:lle Activision's Atari 2600 Action Pack 3:ssa Windows 95:lle. Kyseisessä kokoelmassa en kuitenkaan saanut ääniä toimimaan XP:ssä, mikä luultavasti taas johtui siitä, että Win95 versio olisi tarvinnut vanhemman äänikortin toimiakseen.
Ruudussa 2 alusta, aurinko keskellä ja ohiammuttu harhaluoti. |
Atarin 2600:n Space War koostuu kahdesta pelimoodista. Space War -moodissa taistellaan tutusti pelialueen herruudesta kaksinpelinä. Toista pelivaihtoehtoa eli Space Shuttle -moodia voi pelata yksin tai kaksin. Siinä yritetään telakoitua (törmäämällä) ruudulla liikkuvaan avaruusmoduuliin. Näitä pelimuotoja on mahdollista pelata 17 eri variaatiolla. Avaruussodan variaatioita ovat mm. kiinteät reunat ja aurinko tai tähtitukikohta alueen keskellä. Kiinteillä reunoilla alukset ja niiden ammukset kimpoilevat alueen reunoista. Aurinko vetää tietysti aluksia puoleensa ja siihen osuminen tietää tuhoa. Lentämällä tähtitukikohtaa päin, pelaaja pystyy täydentämään aluksensa ammusvarastot.
Avaruusmoduulia mä metsästän. |
Space Shuttle -moodia on myös mahdollista pelata kiinteillä reunoilla. Lisähaastetta moodiin saa valitsemalla vaikeustaso b:n, jolloin aluksen pitää lentää samalla nopeudella ja samaan suuntaan kuin moduuli, jotta telakointi onnistuu. Kaikkia pelimuotoja pelataan niin kauan kunnes toinen pelaaja on saanut 10 pistettä tai aikaa on kulunut 10 minuuttia.
Pelin graafinen anti on varsin minimaalinen. Avaruus on ilmeisesti jotain vihertävää tähtipölyä, jossa kaksi nuolen kärkeä suihkii menemään. Aurinko, avaruusmoduuli tai aluksen ammus ovat yhden pikselin kokoinen piste. Äänet koostuvat noin kolmesta eri äänestä: kaasutus, laukaus ja osuma. Vaikka peli-idea on yksinkertainen, eri pelimuotovaihtoehdot tuovat vaihtelua peliin. Tämä on varmasti kerännyt aikanaan innokkaita pelaajia television ääreen.
En saanut pelistä tallennettua liikkuvaa kuvaa. Jostain syystä kuvankaappausohjelma kaatui aina, kun käynnistin Atarin kokoelman sisällä Space Warin. Pahoittelut tästä.
Pisteet: 2/5
Arvostelija: RetroUljas
© RetroUljas, lisätty 3.7.2014
Retropeleihin
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti